Read With Me #14: Chaira (Kronikel Dewata II) oleh Lokman Hakim

Chaira (Kronikel Dewata II)

Chaira oleh Lokman Hakim
Kronikel Dewata II
Penerbit X
4.7⭐

Resensi


"Kejahatan hanya dapat ditundukkan jika masyarakat itu menolak tuntasnya."

Dibuku pertama, Batara Guru adalah satu pengenalan tetapi banyak menimbulkan tanda tanya yang tinggi. Mengambil masa untuk saya hadamkannya. Manakala, sambungan buku kedua ini, boleh dikatakan banyak persoalan dan kekeliruan yang terjawab. Mudah untuk saya fahami.

Penceritaan kali ni adalah melalui naratif Chaira dan setiap langkah Chaira, pembaca akan mudah mengikuti dibelakang beliau dan tika itu juga saya menyedari tentang ‘Chaira’ yang berada bersama Ezani di Batara Guru. Kepelikan dalam siri pertama, ada jawapannya di siri kedua ini.

Saya amat tertarik dengan siri kali ni apabila penulis membawa pembaca merentas waktu 5 dimensi. Sangat mengujakan! Melalui rentasan waktu ini, Chaira bertemu dengan Api Sarwa yang mana waktu bagi Api sarwa tiada nilai, tiada magnitud. Disitu Chaira dihidangkan kronologi sejarah keluarganya dan pengkhianatan oleh Tuan Rose serta tentang Ezani. Ezani dan Chaira adalah satu. Mereka memerlukan antara satu sama lain.

Cerita dari sudut pandangan Chaira mempunyai banyak penambaikan dan lebih teratur. Beberapa persoalan baru tetap adad dan saya harap ianya akan terjawab disiri yang seterusnya. Apa yang terjadi pada Ezani dan Chaira diakhir cerita? Itu membuatkan saya tidak senang duduk.

Terima kasih Penerbit X untuk nashkah ini!

Chaira (Kronikel Dewata II)


0 comments